Premiärinlägg: Operabaren



image1














Operahuset, Karl XII:s torg, Stockholm (länk)


Operabaren ligger bredvid Café Opera med utsikt mot Kungsträdgården, och serverar klassiska svenska rätter - både à la carte och från en särskild husmanskostmeny. Inredningen i lokalen är intakt sedan baren öppnade 1905 och ger en känsla av svunna tiders elegans.


Fredrik:

För några veckor sedan presenterades jag för detta anrika hak genom att av en bättre betald arbetskompis bli bjuden på en alldeles himmelsk Biff Rydberg (279 kr). Även om de perfekta rosasaftiga köttbitarna och den frasiga potatisen var väl värda sitt pris har man inte riktigt råd med sådana excesser varje dag, så vid det andra besöket siktade jag in mig på den lite billigare husmanskosten. Det blev Boeuf bourguignon (170 kr) - mörk oxgryta med sidfläsk och grönsaker, djup i smaken men möjligen något översaltad, serverad på en generös kudde av ganska ordinärt ris.

Det ska sägas genast i detta mitt första inlägg i bloggen: jag är stor i maten. Att inte bli mätt vid restaurangbesök hamnar med stora bokstäver i min minuskolumn. Och helt tillfredsställd blev jag inte av min boeuf, även om det fina grova danska kuverbrödet hjälpte till.

Slutligen något om servicen, som inte var direkt översvallande och till en början fick oss att känna oss ovälkomna och fundera över om vi som unga och inte särskilt uppklädda inte passade in i klientelet. Efter ett tag insåg vi dock att personalen verkade behandla alla lika, och den smått bryska behandlingen kändes på något vis som att den smälte in i den patinerade miljön.


Karolina:

Åt:
Köttbullar i gräddsås med lingon, pressgurka och potatispuré (162 kr)
Drack: Vatten
Tyckte mest om: De rårörda lingonen och gräddsåsen
Kände sig: Yngst
Läget: Lyxigt bredvid Kungsträdgården och i denna unika lokal som känns som en blandning av äldre engelsk pub och ett hemligt sällskaps eleganta mötesplats

Mat: 9/10 "Det är stor skillnad på detta och köttbullstallriken man får på IKEA"
Prisvärdhet: 7/10 "Lite dyrt men om man vill unna sig nåt gott..."




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0