Bjudmiddag



image21

Vi bjöd på trerätters lördagsmiddag:



Förrätt: crème ninon (slät grön ärtsoppa med champagne) efter DN:s suveräna recept. Vi använde inte riktig dyr-champagne utan finfina Chapel Hill (56 kr), och det smakade ljuvligt.



Varmrätt: Cape Town Chicken (4 ordentliga portioner)


900 g kycklingfilé

1 krm vitpeppar

1 dl kokosflingor

1 burk (400 ml) kokosmjölk

1 hönsbuljongtärning

4 msk pesto


Vänd kycklingfiléerna i en blandning av kokosflingor, vitpeppar och ev lite salt. Bryn dem på båda sidor i smör i en järngryta eller högfalsad stekpanna med lock.


Vispa ihop kokosmjölk, pesto och smulad buljongtärning; häll blandningen över kycklingen och låt det koka under lock i tio minuter.


Servera med ris, eller vår favorit helbulgur blandat med broccoli.


För att matcha den lite speciella smaken ville vi ha ett fylligt vitt vin med fatkaraktär. Det blev KWV Chardonnay (68 kr), en kombination som visade sig vara helt okej om än inte klockren.



Efterrätt: vår paraddessert frupi hoyo.




Kommentarer
Postat av: Rebecca

Hej!
Har läst igenom hela eran blogg nu. Hmm, jag vet, för mycket tid en fredagkväll... Har lämnats ensam hemma eftersom jag är sjuk men är så glad att jag hittade denna blogg! Tycker verkligen om tonen i den och så kul att läsa om alla mattips. Tyvärr kan jag för tillfället inte prova restaurangtipsen eftersom jag bor i Chamonix just nu men det kommer definitivt göras till sommaren! Däremot kommer recepttipsen provas under våren! Denna blogg hamnade genast bland mina favoriter så ni har fått er en trogen läsare!
Kram!

2008-02-22 @ 22:15:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0